Om man räknar bort den korta tiden som delar av sopsugen, som tidigare hanterat vårt hushållsavfall, fungerade förra våren är vi nu inne på andra året med en sophantering i form av containrar och kärl runt om i vår stadsdel. Detta är såklart inte önskvärt, men ska av undertecknad försöka ges en förklaring utifrån att jag varit engagerad i frågan sedan ett par år tillbaka.
Sopsugen i Skarpnäck byggdes i samband med att området exploaterades i mitten av 80-talet. I samband med det lämnades den över till en samfällighet (Sopsug i Skarpnäck Samfällighetsförening) att förvalta. En samfällighet som består av ca 3.400 hushåll och sammanlagt 18 andelsägare runt om i stadsdelen. Och undertecknad som sedan två år är en del av denna samfällighets styrelse anser att det är här skon klämmer gällande den situation vi befinner oss i. Men mer om det senare.
Sopsugen har alltså legat i backen ungefär 35 år. En ansenlig ålder och den har nu tagit ut sin rätt i och med att rören tar in vatten, vilket gör det omöjligt att suga soporna. Det är i alla fall vad den entreprenör som driftskött systemet sedan start säger. Den slutsats de även dragit är då att den s.k. huvudledningen behöver bytas helt och hållet för att systemet ska kunna börja användas.
Denna information fick styrelsen strax innan sommaren förra året tillsammans med en offert för själva bytet. I samband med detta startades även en diskussion inom och utom styrelsen om man inte borde undersöka alternativ för sophanteringen då det framförallt förekom antaganden om att en renovering skulle bli mycket dyr. Några faktiska belopp finns dock ännu inte även om flera killgissningar florerar. Dessvärre kom styrelsen inte vidare själv i denna fråga utan undertecknad tillsammans med företrädare för ytterligare några bostadsrättsföreningar beställde själva en utredning kring möjliga alternativ för stadsdelens avfallshantering. Resultatet av den länkas här nedan. Men kortfattat kan sägas att för stadsdelen i stort finns få lämpliga alternativ till en sopsug. Dock kan det för vissa andelsägare fungera med alternativ lösningar detta då våra föreningar har olika förutsättningar avseende tomtmark.
Denna förstudie togs sedan upp av styrelsen för samfälligheten, som även beställde två juridiska utredningar om samfällighetsformen och dess möjliga upplösning. Även de finns länkade här nedan, men den korta sammanfattningen är att det är möjligt om än väldigt omständligt. Så med de slutsatser som dessa tre utredningar givit beslutade styrelsen att det mest rättvisa och logiska var att gå vidare med att ta fram ett förslag till stämma för samfälligheten att besluta o renovering. Tyvärr tog detta över ett halvår. Och ur synvinkeln för samfällighetens förvaltning av sopsugen så är det där vi står just nu.
Dock finns det mycket ytterligare att säga om situationen. Som del av styrelsen och genom eget engagemang har jag med alla medel möjliga försökt påverka själva formen för förvaltningen av sopsugen. För det är helt galet att det är vi boende i stadsdelen som själva ska ansvara för ett så komplext system som en sopsug. Det borde rimligen ligga på staden själv att ta hand om en så essentiell samhällsfunktion. Att vi fem år över systemets tekniska livslängd befinner oss i denna situation skulle jag, utan att på något sätt anklaga tidigare styrelser för samfälligheten, vilja säga beror på formen systemet förvaltas med. Du som läser detta eller jag är inte satta att förstå hur systemet fungerar. De som driftskött systemet har säkerligen påpekat vad som behövts göras under åren, men ser jag bara till de senaste åren har det varit sparsamt med redovisning om systemets kondition. Samtidigt har heller inga pengar lagts undan under åren varför varje större reparation eller underhållsåtgärd har varit tvungen att direktdebiteras andelsägarna under den tid jag varit verksam i samfälligheten. Det har då gjort att våra kostnader för sophantering har skjutit i höjden samtidigt som vi nu även skördar frukten av en under åren eftersatt anläggning. Vilket i och med formen för förvaltningen blir allas och ingens fel.
Så om det nu är så förfärligt med samfällighetsformen, varför ser vi då inte bara till att lämna? Som egna precis som sakkunnigas utredningar visat är det inte helt enkelt. Formen är till för att skydda så att ingen andelsägare blir förfördelad. Därför krävs ett samtycke från alla övriga andelsägare om någon vill lämna och varför skulle någon av våra grannföreningar som inte har några andra alternativ än sopsugen för sina hushållssopor gå med på att få ökade kostnader p.g.a. att andra vill lämna. Och även man anser sig ha goda skäl till att lämna kan en process, om ens utträde inte godkänns av övriga, ta väldigt lång tid och bli dyr. Vår förening har också gjort en egen utredning vilken inte tydligt visar att rimliga alternativa möjligheter finns även om de är större än för många andra gårdar i stadsdelen. Länkar till den nedan.
Där står vi alltså nu. Med halvgoda möjligheter att sköta vår avfallshantering på egen hand, men ett berg att bestiga för att genomföra det. I alla fall är det så som undertecknad ser på saken varför jag ställt frågan till staden varför de inte är intresserade av situationen ute i Skarpnäck. Först har det visat sig att frågan inte ligger på stadsdelen varför ärendet hänvisats till Stockholm Vatten och Avfall(SVOA) där det enda svar som givits är ett torrt konstaterande om att det inte ligger på deras ansvar utifrån ett beslut från 2018 att SVOA inte ska överta ansvaret för sopsugssystem där detaljplan inte kräver en sådan och det fina i kråksången för SVOA är att någon sopsug inte finns att finna i detaljplanen för Skarpnäck, vilket ändå blir smått ironiskt då våra utredningar visat att andra möjligheter inte finns för våra gårdar i stadsdelen. Än mer ironiskt blir det om man läser om planerna för Skärgårdsskogen bakom vår fastighet och sophanteringen för de 700 lägenheterna där ingen sopsug är planerad, trots att det finns en befintlig fullt påkopplingsbar sopsug inte ens hundra meter från de tänkt kvarteren. Jag kan inte dra andra slutsatser än att stadens prioriteringar kring miljön är något skeva.
Med allt detta sagt blir det trots allt förenings roll att invänta ett förslag från samfälligheten kring renovering, som är tänkt att komma under våren för att eventuellt kunna starta arbetet efter sommaren, samt försöka påverka förvaltningen både rent ekonomiskt och sett till att vi inte vill hamna in denna situation igen.
Återstår det eller uppkom det frågor efter ovan är ni välkomna att ställa dessa till
Vänlig hälsning
Richard
Brf Luftskeppet/Sopsug i Skarpnäck Samfällighetsförening