Bokningstavlan i tvättstugan ligger f.t. nere. Felet är anmält och förhoppningsvis snart åtgärdat.

Under tiden går det bra att boka via webben.

Felet påverkar inte redan bokade tider utan där är det bara att öppna det tvättrum man bokat sedan tidigare.

Hälsningar
Styrelsen

Sopsugen

Efter nästan ett halvårs grävande är nu 2 kilometer sopsugsledning utbytt. Om alla tester går som de ska är tanken att sopnedkasten ska börja öppnas från den 17:e mars.

Exakt datum när sopnedkasten i våra hus öppnas vet vi inte, men det visar sig. Den tillfälliga sophanteringen via kärl och containrar kommer dock att ske parallellt under en tid.

I övrigt är det bra att tänka på följande:

-        Sopnedkasten är endast till för restavfall i väl knuten påse. Allt annat avfall kan orsaka stopp och/eller skada på ledningarna för sopsugen. (Värt att notera är att stopp i ledningar inom respektive trapphus i föreningen drabbar oss boende kollektiv direkt med cirka 2000 kr per stopp.)

-        Gällande matavfall är inget klart än för hur det kommer att hanteras i Skarpnäck, men de som har kvar den gröna påsen från tiden innan sopsugen stod still kan fortsätta använda den. Dock kommer inga fler gröna påsar delas ut förrän den framtida hanteringen av matavfall är klarlagd inom samfälligheten.

Grindarna

Under vecka 12 kommer äntligen grindar att börja monteras upp i våra portaler in till gården på Horisontvägen 87-91 och 95-97 samt Pilotgatan 4-12. Under montering kommer området kring respektive portal vara avstängt och arbetet kommer att innebära en del stök och hög ljudnivå.

Grindarna kommer att kunna öppnas med de brickor/taggar som nu används för respektive trapphus. I portalerna Horisontvägen 87-91, Pilotgatan 4-12 och den redan uppsatta på Luftskeppsgatan 2 kommer även en porttelefon installeras så att en ska kunna släppa in gäster.

Ni som redan nu finns inlagda med telefonnummer i en porttelefon kommer att finnas som sökbara i alla porttelefoner. Om du idag inte ligger med i någon porttelefon kontaktar du styrelsen för att få ditt telefonnummer tillagt. Hur det hela fungerar finns att läsa på föreningens hemsida.

Cyklar

Från nu är det inte längre tillåtet att förvara sin cykel på loftgång eller i trapphus p.g.a. brandsäkerheten.
Parkera och lås fast cykeln i något av de cykelställ som finns på gården. Cyklar som parkeras på annan plats på innergården, t.ex. fastlåst i ett staket, kommer att ses som övergiven och omhändertas. Uthämtning sker sedan på egen bekostnad från vår förvaltare. För att inte cykelställen ska bli en plats för bortglömda och avlagda cyklar genomförs en annonserad rensning varje år av vår förvaltare.

Cykelbodar och varmförråd

Nu när cykelförråden tagits i bruk och den tidigare kölistan betats av återstår ett gäng lediga bodar för dig som är intresserad. Kostnaden är för tillfället 100 kr i månaden, och du vänder dig till vår förvaltare som hanterar uthyrningen av dessa.

Det finns även några lediga varmförråd runt om i vår fastighet i varierande storlek och pris. Kontakta vår förvaltare, om du är intresserad, som även hanterar uthyrningen av dessa förråd.

Hälsningar från styrelsen

 

Den 28 april 19:00 är det föreningsstämma för Brf Luftskeppet och den hålls i vår grannförening Flygledarens lokal på Luftskeppsgatan 3.

Motioner lämnas till styrelsen senast den 31 mars.
Kallelse till föreningsstämman kommer snart i din brevlåda.

 Valberedningen meddelar..

 "Kom med och gör skillnad med vårt trevliga gäng i styrelse och valberedningen.

Har du erfarenhet av styrelsearbete, tidigare arbete inom andra bostadsrättsföreningar, föreningsarbete i allmänhet eller någon annan kompetens som vår bostadsrättsförening behöver, anmäl ditt intresse!
Alla är välkomna med intresseanmälan och berätta om vad just du eller någon annan kan bidraga med gällande kompetens och engagemang.

Förutom roller i styrelsen behövs det även en internrevisor i föreningen.

Har du frågor kring styrelsens arbete kontakta gärna styrelsen via mail 

Du kan anmäla dig själv eller nominera någon annan, i så fall skicka ett mail till valberedningen

 

Och gör det senast den 3 april.

Hälsar valberedningen
Helena Hjelm och Lilly Linde."

Information om skyddsrummet.

Vi följer information och krav från myndigheter.
Om Sveriges försvar höjer beredskapen kommer vi att öppna upp skyddsrum, portar till Luftskeppsgatan 2 och Pilotgatan 12, samt ev grindar till gården. 
Bra att veta är att Sveriges alla skyddsrum ska kunna användas av alla och skyddsrummet hos oss inte bara är för vår förening.

På krisinformation.se kan du läsa om vem som iordningställer skyddsrummen.
"– Fastighetsägaren ansvarar för att all utrustning finns, att skyddsrummet fungerar som det ska och att det öppnas upp vid höjd beredskap. Men det är du som skyddssökande som måste tömma rummet, installera ventilationen och se till att vattenkärl och toaletter kommer på plats. Varje skyddsrum har ett förråd med utrustning, verktyg och instruktioner."

Fram till dess kommer vi att fortsätta använda rummet som förrådsutrymme!

Här finns tre säkra länkar där du läsa om allt som rör skyddsrum vid förhöjd beredskap:
www.msb.se skyddsrum  
www.krisinformation.se skyddsrum
MSB skyddsrumskarta

Hälsningar från styrelsen

 

 

Renovering av sopsugen
Den 25/1 startar arbetet med att byta ut rören för sopsugen på Pilotgatan. Arbetet kommer pågå under ca 2 månader och är en av de sista etapperna i det omfattande arbetet att byta hela huvudledningen till sopsugen som sörjer för stora delar av stadsdelens avfallshantering.

Hur själva arbetet kommer påverka oss boende och övriga som trafikerar Pilotgatan finner genom att läsa nedan dokument. 

Trafikordningsplan Pilotgatan

OVK
Var sjätte år är det enligt myndighetskrav tvunget att flerfamiljsbostäder, vilket vår bostadsrättsförening är, utför obligatorisk ventilationskontroll(OVK). Vår förening utförde senaste OVK:n 2015, så det har blivit hög tid att utföra en ny. 

Detta kommer ske med start vecka 6. Ca en vecka innan det är dags för just er lägenhet kommer den anlitade firman att lägga ett informationsblad i ert brevinkast om hur arbetet kommer gå till samt kontaktuppgifter vid eventuella frågor.

För att detta inte ska dra ut på tiden och i värsta fall orsaka föreningen onödiga kostnader ber vi er alla att hjälpa till så att arbetet går smidigt.

Paketboxar
Med en ökande e-handeln ser logistikbranschen över sina leveransmöjligheter och två aktörer har av styrelsen beviljats nyttjanderätt till att ställa upp s.k. paketboxar på föreningens mark. Boxarna kommer ställas upp vecka 5 och stå på trottoaren utanför grinden på Luftskeppsgatan 2 och då inte bara ge oss i Luftskeppet möjlighet att hämta paket utan även boende i våra grannföreningar.

Arrangemanget kostar inte föreningen någonting och visar det sig att dessa inte nyttjas kommer de plockas bort. De två aktörerna är välkända Postnord och det oberoende, nystartade, bolaget iBoxen. Där de sista är tänkt att vara öppet för vilket transportbolag som helst att nyttja. Ni hittar mer info på nedan länkar och alla frågor kring hur det funkar ska ställas till respektive aktör. Styrelsen har ENDAST upplåtit yta för boxarna och har i övrigt ingen koppling till detta.

iBoxen

Postnord - Hämta paket i paketbox

Hälsningar
Styrelsen